“Le esperienze in 3D”, spiega Monica Menghini, EVP, Industry, Marketing and Corporate Communications di Dassault Systèmes a livello mondiale, “sono ‘catalizzatori di innovazione’ poiché consentono a tutti gli addetti di un’azienda di partecipare al processo di cambiamento. “The experiences in 3D”, explains Monica Menghini, EVP, Industry, Marketing and Corporate Communications of Dassault Systèmes on a global scale, “are ‘catalysts of innovation’ because they enable all the employees of a company to take part in the change process”.
DEMOCRATIZZARE LA TECNOLOGIA
Sin dalla sua nascita, la missione di Dassault Systèmes è aiutare il mondo industriale a ottimizzare la progettazione e lo sviluppo di prodotti attraverso il 3D e il Digital Mock-Up. Inizialmente impiegate per progetti complessi, queste tecnologie sono state poi applicate a ogni comparto industriale. Oggi l'azienda consente di anticipare totalmente i processi industriali grazie a soluzioni che offrono una visione tridimensionale del ciclo di vita del prodotto, dalla sua ideazione e fabbricazione, alla manutenzione e riciclo.
di Luigi Ortese
Dassault Systèmes è nata nel 1981 dallo spin-off di un piccolo team di ingegneri del colosso francese Dassault Aviation, che si occupavano di sviluppare software per progettare le gallerie del vento. In questo team lavorava anche Bernard Charlès, oggi “numero uno” della società. L’azienda firmò quasi subito un accordo di distribuzione del software con IBM e iniziò a proporre la propria tecnologia con il marchio CATIA.
Collaborando con le più grandi società del mondo, imparò presto quanto fosse importante per queste organizzazioni disporre di soluzioni tecnologiche che sostenessero la progettazione di tutte le parti del prodotto attraverso il linguaggio facilitante del 3D. Così sono maturate la visione e la scelta strategica di trasformare il 3D in un processo sistematico e integrato di progettazione. Fu creata un’architettura software che apriva la possibilità di realizzare modelli digitali per qualunque prodotto. CATIA permise presto di diminuire il numero di prototipi fisici, realizzando grandi economie di costi e tempi di sviluppo, e di progettare e ingegnerizzare nell’ambito di team di lavoro che collaboravano senza limiti geografici.
Nel 1999, per adempiere alla propria missione di fornire una solida tecnologia di gestione totale del ciclo di vita del prodotto, l’azienda sviluppò un portafoglio di soluzioni di Product Lifecycle Management in 3D, che spaziava dal design virtuale alla produzione virtuale. Gli anni a seguire videro un’espansione della società e della sua offerta, che venne estesa alla fabbrica virtuale, alla simulazione realistica, alla gestione dei dati di prodotto e alla collaborazione nei processi di business a livello d’impresa estesa.
DALLA PROGETTAZIONE 3D ALL’ESPERIENZA 3D
L’attuale offerta tecnologica di Dassault Systèmes porta il nome di “Piattaforma 3DEXPERIENCE”. Introdotta per la prima volta nel 2008, questa nuova generazione di software composta da applicativi online rappresenta il passo più significativo per rendere possibile e fruttuosa la cosiddetta “social innovation” del XXI secolo, ovvero l’innovazione conseguibile da parte di intere comunità eterogenee e online che consentano agli utenti di immaginare, condividere e sperimentare prodotti, attraverso il linguaggio universale del 3D.
Una visione rivoluzionaria e futuribile quella di Dassault Systèmes, che oggi ha portato la multinazionale (fatturato 2011 di 1,78 miliardi di Euro) a impiegare circa 10.000 dipendenti, con un centinaio di laboratori sparsi in tutto il mondo, offrendo valore a più di 150.000 aziende, di tutte le dimensioni e in tutti i settori industriali, in oltre 80 Paesi. Grazie alla crescente diffusione della propria tecnologia, la società ha registrato tassi di crescita a due cifre in tutte le aree geografiche e su tutti gli applicativi. Ma al di là dei numeri, parliamo di un lungo periodo fatto di grandi soddisfazioni dovute al successo delle imprese clienti, che hanno puntato sull’innovazione, rimettendosi in discussione e sfidando lo status quo.
GUARDARE IL MONDO CON GLI OCCHI DEI CLIENTI
Ma cos’è concretamente la piattaforma 3DEXPERIENCE di Dassault Systèmes? È una piattaforma tecnologica che consente di collegare fra loro progettisti, ingegneri, responsabili marketing e utilizzatori finali/consumatori all’interno di una nuova “social enterprise” per un’innovazione concertata, capace di rispettare le necessità di chi compra e utilizza i prodotti, dagli oggetti fashion ai macchinari industriali.
Negli ultimi anni la piattaforma V6 (release attualmente disponibile sul mercato) di Dassault Systèmes è cresciuta insieme alla clientela. Con l'implementazione di tecnologie intelligenti per la ricerca di informazioni, funzionalità di Social Innovation ed esperienze di realtà virtuale, la multinazionale si è proposta quale pioniera di una nuova frontiera tecnologica per la nostra epoca. La sua missione è offrire “esperienze in 3D” volte a cambiare le modalità con le quali si immaginano innovazioni sostenibili, capaci di armonizzare prodotti, natura e vita.
“Le esperienze in 3D”, spiega Monica Menghini, EVP, Industry, Marketing and Corporate Communications di Dassault Systèmes a livello mondiale, “sono ‘catalizzatori di innovazione’ poiché consentono a tutti gli addetti di un’azienda di partecipare al processo di cambiamento. Il modo in cui le imprese lavorano, sia all'interno sia all'esterno della propria organizzazione, muterà ancora radicalmente nei prossimi decenni. In quest’ottica, l’obiettivo è mettere a disposizione dei clienti una piattaforma avanzata che utilizzi il linguaggio universale del 3D e il Web come interfaccia utente, con lo scopo di aiutarli a risolvere il puzzle dell’incremento del valore offerto all’utilizzatore finale”.
DALLE CARATTERISTICHE ALL’ESPERIENZA DI PRODOTTO
I clienti, le aziende si occupano dei temi legati a PDM, CAD e gestione dei processi? No. Cercano piuttosto soluzioni per progettare, ad esempio, l’auto più sicura, ecologica e intelligente, ma anche per creare l’esperienza più preziosa e desiderata che risponda alle esigenze di ciascun mercato. Dassault Systèmes si propone ai clienti come partner tecnologico che può far compiere il salto “dalle caratteristiche del veicolo all’esperienza del veicolo”. Guardando la realtà attraverso gli occhi dei clienti, grazie alla piattaforma 3DEXPERIENCE il mondo industriale può creare esperienze di successo per i consumatori.
Da qui la scelta strategica di Dassault Systèmes di mettere a disposizione degli utenti universi virtuali, nei quali immaginare innovazioni sostenibili per l’azienda e l’ambiente, attraverso tecnologie di software di progettazione in 3D, soluzioni evolute di 3D Digital Mock-Up e Product Lifecycle Management (PLM) capaci di trasformare il modo in cui i prodotti vengono pensati, progettati, realizzati e gestiti.
IL 3D NEL DNA
Dassault Systèmes ha un’esperienza consolidata nello sviluppare tutto ciò di cui le aziende necessitano per creare prodotti nel modo più efficiente possibile: ha reso il 3D semplice e sostenibile economicamente, tanto da renderlo il mezzo più efficace per immaginare, condividere, comprare e vendere. Ha fatto del Digital Mock-Up (DMU) il modo migliore per valutare un prodotto alla luce delle richieste dei clienti e della sostenibilità della produzione. Ha sviluppato soluzioni di gestione del ciclo di vita del prodotto (PLM) ad hoc per le necessità specifiche di ciascuna industria, dal settore farmaceutico a quello meccanico, rendendole accessibile a tutti.
“Nel DNA della 3DEXPERIENCE Platform sono scritti tutti i fondamenti della nostra tecnologia: connettere le persone, abbattere le frontiere dell’immaginazione attraverso gli universi 3D, collegare i prodotti reali con le loro rappresentazioni virtuali, mettere facilmente a disposizione dei singoli know-how e dati, rendere disponibili le simulazioni attraverso filmati interattivi iperrealistici e, infine, disporre di tutto ciò online, ovunque e sempre!”, conclude Bernard Charlès, President and Chief Executive Officer di Dassault Systèmes.
La piattaforma 3DEXPERIENCE di Dassault Systèmes consente di collegare fra loro progettisti, ingegneri, responsabili marketing e utilizzatori finali/consumatori all’interno di una nuova “social enterprise” per un’innovazione concreta, capace di rispettare le necessità di chi compra e utilizza i prodotti. The 3DEXPERIENCE platform by Dassault Systèmes allows connecting one another designers, engineers, marketing managers and end users/consumers inside a new “social enterprise” for concrete innovation, able to respect the needs of those who buy and use products.
DEMOCRATIZING TECHNOLOGY
Since its birth, the mission of Dassault Systèmes is to help the industrial world in optimizing the design and the development of products through the 3D and the Digital Mock-Up. Initially used for complex projects, afterwards these technologies have been applied to all industrial fields. Today the company allows totally anticipating industrial processes thanks to solutions that provide a three-dimensional vision of the product life cycle, since its ideation to the manufacturing, maintenance and recycling.
By Luigi Ortese
Dassault Systèmes was born in 1981 from the spin-off of a small team of engineers of the French giant Dassault Aviation, who worked at developing software to design wind tunnels. In this team worked also Bernard Charlès, today “number one” of the firm. The company almost immediately signed a distribution agreement of the software with IBM and started proposing its technology with the brand CATIA.
Collaborating with the biggest companies in the world, it soon understood how much was important for these organizations the availability of technological solutions supporting the design of all product parts through the facilitating 3D language. Therefore, were matured the vision and the strategic choice of transforming 3D into a systemic and integrated design process. They created a software architecture that opened the possibility of implementing digital models for whatever product. CATIA soon permitted to diminish the number of physical prototypes, achieving great economies of costs and development times, and to design and to engineer in the ambit of work teams that collaborated without geographical limits.
In 1999, to accomplish its mission of supplying a solid technology of total management of the product life cycle, the company developed a portfolio of Product Lifecycle Management solutions in 3D, which ranged from virtual design to virtual production. The following years witnessed an expansion of the company and of its offer, which was extended to the virtual factory, to the realistic simulation, to the management of product data and to the collaboration in business processes at the level of extended enterprise.
FROM 3D DESIGN TO 3D EXPERIENCE
The present technological offer by Dassault Systèmes is called “3DEXPERIENCE Platform”. Introduced for the first time in 2008, this new generation of software composed by online applications, represents the most significant step to make possible and fruitful the so called “social innovation” of the XXI century, that’s to say the innovation that can be attained by whole heterogeneous online communities allowing users to imagine, to share and to experiment products, through the universal 3D language.
A revolutionary and futuristic vision, that of Dassault Systèmes, which today has led the multinational (2011 turnover amounting to 1.78 billion Euros) to employ about 10,000 people, with around one hundred laboratories widespread all over the world, offering value to over 150,000 companies, of all sizes and in all industrial sectors in more than 80 Countries. Thanks to the increasing diffusion of its technology, the company has registered two-figure growth rates in all geographical areas and in all applications. Beyond numbers, anyway, we are talking about a period characterized by great satisfactions due to the success of customer-companies, which have bet on innovation, putting themselves into question and challenging the status quo.
WATCHING THE WORLD WITH CUSTOMERS’ EYES
But what is concretely the 3DEXPERIENCE platform by Dassault Systèmes? It is a technological platform that allows connecting one another designers, engineers, marketing managers and end users/consumers inside a new “social enterprise” for concerted innovation, able to respect the needs of those who buy and use products, from fashion items to industrial machinery.
Over the last few years the V6 platform (release presently available on the market) by Dassault Systèmes has grown together with customers. With the implementation of smart technologies for the research of information, Social Innovation functions and virtual reality experiences, the multinational intends to represent the pioneer of a new technological frontier for our age. Its mission is to offer “experiences in 3D” aimed at changing the modalities with which we imagine sustainable innovations, able to harmonize products, nature and life.
“The experiences in 3D”, explains Monica Menghini, EVP, Industry, Marketing and Corporate Communications of Dassault Systèmes on a global scale, “are “catalysts of innovation’ because they enable all the employees of a company to take part in the change process. The way in which enterprises work, both inside and outside their organization, will still change radically in the next decades. From this point of view, the target is to make available for customers an advanced platform that uses the universal language of 3D and the Web as user interface, with the goal of helping them in solving the puzzle of the increment of the value offered to end-users.”
FROM THE CHARACTERISTICS TO THE PRODUCT EXPERIENCE
Do customers and companies take care of themes concerning PDM, CAD and process management? No, they do not. They rather search for solutions to design, for instance, the safest, the most ecologic and intelligent car, but also to create the most precious and desired experience meeting the requirements of each market. Dassault Systèmes addresses customers as technological partner that can let them make the leap “from the characteristics of the vehicle to the experience of the vehicle”. Watching the reality through customers’ eyes, thanks to the 3DEXPERIENCE platform, the industrial world can create successful experiences for consumers.
Hence the strategic choice of Dassault Systèmes of providing users with virtual universes, where to imagine sustainable innovations for the company and the environment, through software technologies of 3D design, advanced solutions of 3D Digital Mock-Up and Product Lifecycle Management (PLM) able to transform the way in which products are conceived, designed, implemented and managed.
3D IN THE DNA
Dassault Systèmes relies on a consolidated experience in developing all that companies need to create products in the most efficient possible way: it has made 3D simple and economically sustainable, to the extent of making it the most effective instrument to imagine, to share, to buy and to sell. It has made the Digital Mock-Up (DMU) the best way to evaluate a product in the light of customers’ demands and of the production sustainability. It has developed management solutions of the product life cycle (PLM) purposely devised for the specific needs of each industry, from the pharmaceutical sector to the mechanical one, making them accessible to all.
“All the foundations of our technology are written in the DNA of 3DEXPERIENCE Platform: connecting people, knocking down the frontiers of imagination through 3D universes, linking real products with their virtual representations, easily putting know-how and data at individuals’ disposal, making simulations available through hyper-realistic interactive movies and, finally, having all that online, always and everywhere!”, ends Bernard Charlès, President and Chief Executive Officer of Dassault Systèmes.
Dassault Systèmes si propone ai clienti come partner tecnologico che può far compiere il salto “dalle caratteristiche del veicolo all’esperienza del veicolo”. Dassault Systèmes addresses customers as technological partner that can let them make the leap “from the characteristics of the vehicle to the experience of the vehicle”.