Product at the core, flexibility, waste elimination. This is the “constant improvement” that drives the innovating action by CFT Rizzardi from Rivalta di Torino. In the name of quality and customer satisfaction, the company is a reference partner for the construction of tool changing and pallet changing systems, and in applications with cam-driven devices."> Product at the core, flexibility, waste elimination. This is the “constant improvement” that drives the innovating action by CFT Rizzardi from Rivalta di Torino. In the name of quality and customer satisfaction, the company is a reference partner for the construction of tool changing and pallet changing systems, and in applications with cam-driven devices." /> Product at the core, flexibility, waste elimination. This is the “constant improvement” that drives the innovating action by CFT Rizzardi from Rivalta di Torino. In the name of quality and customer satisfaction, the company is a reference partner for the construction of tool changing and pallet changing systems, and in applications with cam-driven devices."> Product at the core, flexibility, waste elimination. This is the “constant improvement” that drives the innovating action by CFT Rizzardi from Rivalta di Torino. In the name of quality and customer satisfaction, the company is a reference partner for the construction of tool changing and pallet changing systems, and in applications with cam-driven devices.">

IL MIGLIORAMENTO CONTINUO? È UN'ATTITUDINE
CONSTANT IMPROVEMENT IS AN ATTITUDE

“Investire nella ricerca e realizzare prodotti di elevato contenuto tecnologico sono le attività più premianti per la nostra società”.<br>“Investing in the search for new solutions and developing products with high-tech contents are the most rewarding core activities for our company”.

Centralità del prodotto, flessibilità, eliminazione degli sprechi. Così si riassume il "miglioramento continuo" che permea tutte le azioni di rinnovamento di CFT Rizzardi di Rivalta di Torino. È nel nome della qualità e della soddisfazione dei clienti che l'azienda si pone oggi quale realtà di riferimento nell'ambito della costruzione di sistemi di cambio utensili e cambio pallet e nelle applicazioni di dispositivi di movimentazione a camma. Ecco le tecnologie e le strategie sulle quali punta l'impresa torinese per fronteggiare efficacemente le sfide di un mercato che cambia.

di Francesca Cannella

Continua ricerca e perfezionamento della propria gamma produttiva, qualità “senza compromessi” della componentistica, collaborazione tecnica con i migliori esperti di progettazione, assistenza post-vendita puntuale e accurata. Sono questi i principi cardine entro i quali si colloca l'attività di CFT Rizzardi s.r.l. (cofilto.it), che vanta una solida tradizione nel settore. Costituita come Colombo Filippetti Torino s.r.l. nel 1987, cambia denominazione in CFT Rizzardi s.r.l. nel 2013, a seguito della variazione dell’assetto societario. L'azienda, che progetta e produce sistemi basati sullo studio della movimentazione attraverso l’applicazione delle camme, fa registrare un fatturato di 3.5 milioni di euro circa nel 2013, impiega una ventina d'addetti e, dal 2009, è certificata ISO 9001: 2008.

ANTICIPARE IL NUOVO
Dopo aver sviluppato e applicato innovative soluzioni nei settori automobilistico e del packaging e aver ottenuto importanti riconoscimenti per la qualità e l’affidabilità, dal 1994 l'azienda ha ampliato il proprio raggio di azione dedicandosi, con ottimi risultati, al settore delle macchine utensili. Per tale comparto, in particolare, progetta e realizza sistemi automatici di cambio utensile e cambio pallet basati su meccanismi a camma. “La soddisfazione del cliente è l'obiettivo principale intorno al quale convergono tutte le scelte aziendali”, spiega Renzo Rizzardi, amministratore di CFT Rizzardi. La società stessa è strutturata in modo da poter monitorare, accogliere e soddisfare puntualmente le diverse richieste degli utilizzatori. Questo grazie anche ad un efficientissimo servizio di assistenza tecnica, che dialoga costantemente con la clientela per studiare e sviluppare la soluzione di volta in volta più adatta e tecnologicamente performante. “Investire nella ricerca di soluzioni sempre nuove e realizzare prodotti di elevato contenuto tecnologico sono le attività core più premianti per la nostra società, che ci permettono di stabilire un solido vantaggio rispetto ai competitor, generalmente interessati a realizzare produzioni di serie a basso costo”. La qualità e la funzionalità dei prodotti e dei sistemi forniti si rivelano nella soddisfazione del cliente in tutte le fasi dell'interazione con esso: collaborazione tecnica, fase progettuale, collaudo dei singoli particolari (svolto in un reparto apposito dotato di macchine di misura CNC) e assistenza tecnica post-vendita. Per CFT Rizzardi “qualità” significa anche saper assicurare risposte tempestive, effettuare consegne puntuali e svolgere interventi d'assistenza efficienti e capillari. 

Per il settore delle macchine utensili CFT Rizzardi progetta e realizza sistemi automatici di cambio utensile e cambio pallet basati su meccanismi a camma. Nella foto, un magazzino utensili con pinze elastiche.<br>For the machine tools industry, CFT Rizzardi design and manufacture cam-driven tool and pallet changers. In the picture, a tool magazine with elastic grippers.

ESPERIENZA, RAPIDITÀ ED EFFICIENZA
Il core business di CFT Rizzardi si esplica principalmente nei settori industriali in cui sono richieste velocità e precisione della movimentazione. A tale scopo l'azienda sviluppa e produce applicazioni di sistemi di movimentazione sia a camma che a mezzo servomotori, dalla progettazione alla produzione. I meccanismi a camme realizzati da CFT consentono di ottenere elevate velocità con movimenti silenziosi, precisi e un ridotto costo di esercizio. Tali soluzioni vengono impiegate, in particolare, per movimentazioni veloci e precise nelle automazioni di fabbrica dei settori automotive, elettrodomestico, confezionamento e packaging; il loro utilizzo, come sistemi di cambio utensili e cambio pallet automatici, è ideale anche nelle macchine utensili a controllo numerico. La produzione avviene quasi interamente in azienda, dal progetto alla lavorazione meccanica fino al montaggio. Solo alcune lavorazioni meccaniche non strategiche vengono affidate a fornitori esterni selezionati e altamente qualificati. E per il futuro? Quali strategie vedranno coinvolta CFT per il costante perseguimento della propria politica della qualità e della soddisfazione della clientela? “Oggi siamo interessati ad ampliare e riorganizzare la nostra rete commerciale, sia a livello nazionale che internazionale, per renderla ancora più efficiente aumentandone l'organico, soprattutto nelle aree in cui vi è maggiore richiesta di alta tecnologia. Tutto ciò unitamente alla costante ricerca e sviluppo di nuovi prodotti, con l'obiettivo di mantenere e consolidare ulteriormente una posizione d'avanguardia nel settore”, conclude Renzo Rizzardi.

UNO SGUARDO ALLA PRODUZIONE
Ecco, in sintesi, come'è suddivisa la vasta e diversificata produzione di CFT Rizzardi. Citiamo innanzitutto i componenti (sistemi di cambio utensili e cambio pallet automatici) per macchine utensili, indispensabili per le attuali macchine utensili a controllo numerico, perché permettono di eseguire tutto il ciclo di lavorazione senza presidio. Il tempo di cambio è molto rapido: grazie all’utilizzo dello scambiatore a camma, la ricerca dell’utensile avviene in tempo mascherato, senza penalizzare i tempi di lavorazione. Segnaliamo anche i sistemi di cambio pallet, gruppi meccanici completamente autonomi che effettuano la movimentazione sincronizzata, a mezzo camme, di alzata, rotazione e discesa pallet, azionata da un unico motore autofrenante. Il prelievo e la posa del pallet stesso avviene a velocità zero e senza impatto. Dell'ampia e diversificata produzione CFT menzioniamo, infine, i sistemi di movimentazione lineari a camma, che trovano largo impiego nelle realizzazioni di automazioni e movimentazioni in molti settori industriali, tra cui l'automobilistico, l'alimentare, il cartotecnico, il packaging, il chimico, l'elettrodomestico. La semplicità funzionale e di gestione di tali sistemi, unitamente alla rapidità e alla precisione del movimento, costituiscono una valida alternativa ai sistemi di movimentazione tradizionale e li rendono determinanti per decretare il successo di un'applicazione.

La produzione viene svolta quasi interamente in azienda, dal progetto alla lavorazione meccanica e al montaggio.<br>Production is carried out almost entirely in house, from design to mechanical machining, up to assembly.

CONSTANT IMPROVEMENT IS AN ATTITUDE

Product at the core, flexibility, waste elimination. This is the “constant improvement” that drives the innovating action by CFT Rizzardi from Rivalta di Torino. In the name of quality and customer satisfaction, the company is a reference partner for the construction of tool changing and pallet changing systems, and in applications with cam-driven devices. A review of the technology and strategies that the Turin-based company is leveraging to face the challenges of a changing market.

by Francesca Cannella

Continuous research and improvement of the product range, uncompromised quality of components, technical collaboration with leading design experts, timely and accurate post-sales assistance. These are the cornerstones of CFT Rizzardi S.r.l., a company with solid tradition. Founded as Colombo Filippetti Torino S.r.l. in 1987, it was renamed to CFT Rizzardi S.r.l. in 2013, following the modification of the company structure. The company, specializing in the design and construction of cam-driven systems, achieved 3.5 million Euro revenues in 2013, with twenty employees approximately, and has been certified to ISO 9001: 2008 since 2009.

ANTICIPATE NEW TRENDS
After developing and deploying innovative solutions in the automotive and packaging industries, and achieving major recognitions for quality and reliability, since 1994 the company has been expanding its scope, approaching the machine tools industry with excellent results. For this industry, the company design and manufactures automatic tool changers and pallet changer based on cam mechanisms. “Customer satisfaction is the core target around which all company’s decisions revolve”, says Renzo Rizzardi, managing director of CFT Rizzardi. The company is organized to monitor, collect and meet the different requirements of users, with an efficient technical service that constantly interacts with customers to study and develop the most suitable and best performing solution in each situation. “Investing in the search for new solutions and developing products with high-tech contents are the most rewarding core activities for our company, which guarantee a solid edge on competitors who are generally committed to low-cost series production”. The quality and functionality of the products and systems supplied are demonstrated by the satisfaction of customers in all stages: technical collaboration, design, testing (in a specific department with CNC measurement machines) and post-sales service. For CFT Rizzardi, quality also means responding quickly, delivering on-time and executing efficient service interventions all over the territory. 

Cambio utensili con magazzino ad anello. I sistemi realizzati da CFT vengono impiegati per movimentazioni veloci e precise nelle automazioni di fabbrica nei settori automotive, elettrodomestici, confezionamento e packaging.<br>Tool changer with ring magazine. The systems developed by CFT are mainly employed for fast and accurate handling in factory automation applications in automotive, household appliances and packaging.

EXPERIENCE, SPEED AND EFFICIENCY
CFT Rizzardi’s core business is concentrated in industries where fast and accurate motion is required. For this purpose, the company develops and manufactures handling systems based on cams and servo motors, from design to production. The cam mechanisms created by CFT allow to achieve high speeds with silent and accurate movements, and low operating costs. These solutions are mainly employed for fast and accurate handling in factory automation applications in automotive, household appliances and packaging; their application as automatic tool or pallet changers is also ideal for numerical control machines. Production is carried out almost entirely in house, from design to mechanical machining, up to assembly. Only few non-strategic operations are outsourced to selected and highly qualified external suppliers. And what about the future? Which strategies is CFT adopting to pursue its policy of quality and customer satisfaction? “We want to expand and reorganize our sales network, both in Italy and abroad, to make it even more efficient with more staff, especially in the areas where high technology is requested. All of this is combined with constant research and development for new products, aimed at maintaining and consolidating our leading position in the industry," Renzo Rizzardi concludes.

A LOOK AT PRODUCTION
The following is a brief overview of CFT Rizzardi’s wide and diversified portfolio. Let’s start with machine tools components (tool and pallet changers), essential for modern numerical control machine tools, as they allow to perform the entire working cycle unattended. Tool changing time is very quick: thanks to the cam-driven changer, tools are identified in masked time, without any impact on machining time. Then there are pallet changers, i.e. fully independent mechanical units that execute cam-driven synchronized movements to lift, rotate and lower pallets, driven by one single brake motor. Pallet picking and placing are executed at zero speed and without any impact. From the wide and diversified portfolio, we also mention linear cam-driven systems, largely employed in automation and handling applications in several industries, such as automotive, food, converting, packaging, chemical and household appliances. The easy operation and management of these systems, combined with their fast and accurate movements, offer a viable alternative to traditional motion/handling systems and ensure success in many applications.



 

Sponsor

Mediapartners